Laadpaal thuis plaatsen: tips & advies

Duurzaamheid is enorm opkomend in alle vormen en maten in ons dagelijks leven. Zo ook steeds meer elektrisch rijden. In België wordt de elektrische auto door verschillende gewesten door middel van subsidies, belastingverminderingen en premies gestimuleerd. Elektrische auto’s worden opgeladen bij bepaalde laadpunten. Sommige mensen willen echter liever thuis een laadpaal. In dit blog vertellen we meer over elektrisch rijden, laadpalen en wanneer dit interessant is om bij jou thuis te doen. Lees je mee?

Elektrische auto’s 2021

De Belgische regering gaf aanvankelijk een fiscale steun van 30% van de nieuwwaarde van een elektrische auto. Toen een tijd deze fiscale steun werd afgeschaft, halveerde de verkoop van elektrische auto’s. Het jaar 2020 is het topjaar wat betreft de verkoop van elektrische auto’s in België. Op dit moment rijden er bijna 7 miljoen elektrische personenauto’s rond. De ontwikkeling op dit gebied gaat enorm snel. Op de Europese markt zal de penetratiegraad hoger zijn dan in opkomende landen. Op dit moment is China wereldwijd koploper en daarna Europa.

Welke modellen elektrische auto’s

Er komen steeds meer aantrekkelijke modellen aan. Ook wordt verwacht dat de kosten voor een elektrische auto zullen dalen als gevolg van het feit dat accu’s steeds goedkoper worden. Hierdoor kunnen weer meer mensen deze duurzame voertuigen aanschaffen. Als laatst speelt de beschikbaarheid van openbare laadstations een grote rol. Vooral voor mensen die niet de mogelijkheid hebben om op het werk op te laden of thuis een laadpaal te installeren. Uitbreiding van de openbare laad netwerken zal ervoor zorgen dat meer mensen een elektrische auto kunnen opladen en er dus mee kunnen rijden.

Hoe moet je opladen bij een laadpunt?

Het aantal elektrische auto’s neemt dus toe. Deze groeit zorgt ervoor dat het aantal laad momenten en daarmee de verschillende typen laadpunten toenemen. Om een laadpaal op een laadpunt te activeren heb je een laadpas nodig. Deze pas dient als identificatie evenals betaalpas om een laadsessie mee af te mogen rekenen. Laadpassen hebben over het algemeen een landelijke dekking, waardoor je bij bijna alle laadpunten terecht kunt.

Een laadpaal voor thuis

Wanneer je je elektrische auto thuis op eigen terrein kunt neerzetten, wordt het aantrekkelijk om een laadpunt te installeren. Een laadpaal of een wallbox is hiervoor is de voordeligste wijze om mee op te laden. In dit geval betaal je namelijk het afgesproken tarief van je elektriciteitsleverancier, dit is lager dan wat de aanbieders bij publieke laadpunten je rekenen. Nog een ander voordeel is dat je op je eigen terrein altijd verzekerd bent van een plekje.

Wallbox of laadpaal voor thuis?

De verschillen tussen een laadpaal een wallbox zijn te verwaarlozen. Een wallbox is een muurbevestiging, terwijl de laadpaal bevestigd is aan een paal. Daarbuiten zijn het exact dezelfde installaties.

Wat doet een laadpaal?

Het opladen van een elektrische auto kun je vergelijken met je telefoon aan de oplader hangen. Beide moeten om de zoveel tijd worden opgeladen. Toch kun je de laadpaal voor een elektrische auto niet vergelijken met het snoer van je telefoon. Waarom niet? Omdat de oplader in de elektrische auto zit, waarbij de laadpaal het stopcontact vormt.

Wat kost een laadpaal?

Bij een publieke laadpaal betaal je vaak het dubbele tarief ten opzichte van een auto thuis opladen. Dit ligt rond de 8 en 4,5 cent per kilometer. Een laadpaal op eigen terrein kost rond de 2000 euro. Belangrijk hierbij is of je de laadpaal eenvoudigweg bij de meterkast kunt bevestigen of verder weg komt te zitten. Als er gegraven moet worden lopen de kosten immers snel op. gemiddeld kost het 45 euro per meter graven, waarbij het type grond ook nog verschil maakt. Wanneer je het verbruik van je auto kent en weet wat je ongeveer rijdt per jaar, kun je met die kosten berekenen na hoelang je je investering terugverdiend.

Verzwaring meterkast voor thuis laadpunt

Buitenom de laadpaal kan de meterkast nog een kostenpost zijn. In sommige gevallen moet de meterkast namelijk aangepast worden. Met een 1-fase aansluiting van 230 volt opladen kost namelijk veel tijd. Als je sneller wilt laden, dan levert verzwaren naar een 3-fase aansluiting meer laadkracht op. Per uur kun je dan al gemiddeld zo’n 60 kilometer actieradius toevoegen. Hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Deze prijs van een verzwaring is afhankelijk van de leeftijd en het type meterkast dat er hangt. Gemiddeld liggen de prijzen rond de 250 en 300 euro.

De laadpaal keuze

De laatste stap is het kiezen van de laadpaal zelf. De prijzen hierbinnen lopen zeer uiteen en er bestaan tal van soorten laadpalen. Wil je bijvoorbeeld een oplader met één aansluitpunt of liever twee? De kosten voor de installatie van een thuis laadpaal zijn van veel verschillende dingen afhankelijk. Wil je het preciezer weten? Vraag dan hier een vrijblijvend een offerte op.

Op zoek naar een laadpaal-installateur in je buurt?